Η αυξημένη φιλοδοξία της κυβέρνησης για την εφαρμογή όλων των παραμέτρων της πράσινης συμφωνίας, εκφράζεται και στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Αυτό τώρα γίνεται με επικοινωνιακούς όρους σε συνεργασία με κράτη και εταιρείες με φόντο τα ελληνικά νησιά. Έτσι, το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Volkswagen για την Αστυπάλαια, ακολούθησε άλλο μνημόνιο, αυτή τη φορά με τη Γαλλική Πρεσβεία, τη Citroen και άλλες γαλλικές εταιρίες, για τη Χάλκη.
Και στις δύο περιπτώσεις η ηλεκτροκίνηση θα υποστηριχθεί από υβριδικά ενεργειακά συστήματα που θα εγκατασταθούν στα νησιά. Στους στόχους της κυβέρνησης είναι να δημιουργηθούν ανάλογα συστήματα και σε άλλα είκοσι περίπου νησιά και για το σκοπό αυτό επιλέγονται αυτά που δεν προβλέπεται να διασυνδεθούν μέχρι το 2030 με υποβρύχιες ηλεκτρικές διασυνδέσεις που έχουν προγραμματιστεί από τον διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).
Η ενεργειακή αυτονομία των μη διασυνδεδεμένων μικρών νησιών με υβριδικά συστήματα είχε μελετηθεί εδώ και δεκαετίες από τη ΔΕΗ και θα μπορούσε εύκολα να είχε προχωρήσει. Όμως η ιδιωτικοποίηση της ενέργειας εμπόδισε τη διαδικασία αφού εν τέλει, το πιο σημαντικό διακύβευμα ήταν αυτό που τονίστηκε από τον Πρωθυπουργό στη φιέστα της Αστυπάλαιας, ότι «Η Αστυπάλαια σήμερα φωτίζει το αύριο και είναι μια συνεργασία του κράτους με τον ιδιωτικό τομέα.» [1]
Στη μετατροπή των νησιών σε «ηλεκτρικά» και «έξυπνα», οι παροχές των εταιρειών είναι μηδαμινές και περιορίζονται σε λίγα ηλεκτρικά οχήματα για ανάγκες υπηρεσιών και κάποιους σταθμούς φόρτισης που εύκολα θα καλυφθούν από προγράμματα -διαφημιστικά και «εταιρικής ευθύνης»- των εταιρειών που συμμετέχουν. Ωστόσο αυτό που ίσως δεν έχει φωτιστεί αρκετά είναι η προοπτική που εισάγεται για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών να αγοράσουν ακριβά ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αυξημένη επιδότηση σε σχέση με αυτή που εφαρμόζεται για ολόκληρη τη χώρα. Καλούνται δηλαδή, να πληρώσουν το 60% του κόστους νέων ακριβών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δίνοντας υποχρεωτικά τα αυτοκίνητα που έχουν για απόσυρση.[2] [3] Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η εγκατάσταση του υβριδικού συστήματος στην Αστυπάλαια θα γίνει μετά από προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού, ενώ ο Δήμος της Χάλκης καλείται να δημιουργήσει ενεργειακό συνεταιρισμό.
Αν και διαφημίστηκε ότι το πρόγραμμα για την Αστυπάλαια θα προχωρήσει μόνο με φωτοβολταϊκά λόγω των αντιδράσεων των κατοίκων στα αιολικά,[4] κανείς δεν αναφέρθηκε στις άδειες παραγωγής που έχουν εκδοθεί και δεσμεύουν το νησί σε αναμονή μιας κάποιας μελλοντικής ενεργειακής διασύνδεσης που θα βάλει τέλος στην τώρα διαφημιζόμενη ενεργειακή αυτονομία!
Χάρτης ΡΑΕ: Αστυπάλαια Ιούλιος 2021
Πόσο οικολογικά είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Σύμφωνα με τον ιστότοπο amperorio.gr , από τις αρχές του 1910, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυριαρχούσαν στους δρόμους όλων των πόλεων, από το Los Angeles των Η.Π.Α έως και το Sidney της Αυστραλίας, ενώ τρία τέτοια αυτοκίνητα κατασκεύασε και ο Edison. Το τέλος εκείνης της περιόδου σηματοδότησε η παγκόσμια οικονομική κρίση του 1929, ενώ στη συνέχεια χρηματοδοτήθηκε και επικράτησε ο κινητήρας με βενζίνη. [5]
Η περίοδος 1950-1980 για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο περιλαμβάνει και κατασκευή ελληνικού οχήματος (1971) που δεν έλαβε ποτέ έγκριση για την κυκλοφορία του στην Ελλάδα. [6]
ΠΗΓΗ: amperorio.gr Η ιστορία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου 1910-1930
Ανεξάρτητα όμως από το αν πολεμήθηκαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τις επιλογές που έγιναν τις τελευταίες δεκαετίες για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα της οικονομίας του πετρελαίου, μια έρευνα που προβάλλεται από το περιοδικό drive έρχεται να ταράξει τα νερά, ως προς το πόσο οικολογικά είναι. [7]
Σύμφωνα με έρευνα του «Argonne National Laboratory» που εδρεύει στο Σικάγο, ένα ερευνητικό κέντρο που εκπονεί μελέτες για τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα και που συμβουλεύεται ο Οργανισμός Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ, κατά τον κύκλο εξόρυξης των υλικών και την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων παράγεται περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας.
Από τη μεριά της η αυτοκινητοβιομηχανία τονίζει ότι η απόφαση προώθησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν ήταν δική της και κάνει κριτική στις κυβερνήσεις που χάνουν τη μεγάλη εικόνα καθώς επικεντρώνουν την προσοχή τους στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται μόνον από τις εξατμίσεις των οχημάτων, αντί να μετρούν τις εκπομπές του συνολικού κύκλου ζωής ενός αυτοκινήτου. [8]
Το βέβαιο πάντως είναι ότι ο πόλεμος που διεξάγεται στα πλαίσια της καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης, κινείται αυστηρά στα πλαίσια του καταναλωτικού μοντέλου. Ενώ σήμερα αποκλείονται πολύ περισσότεροι άνθρωποι από την κατανάλωση εξ αιτίας μιας κλιμακούμενης φτωχοποίησης, οι υπεύθυνοι για τη δημιουργία και τη διαιώνιση του καταναλωτικού μοντέλου δεν ενδιαφέρονται καθόλου για πραγματικά εναλλακτικές λύσεις, όπως θα ήταν για παράδειγμα μια διευρυμένη χρήση αναβαθμισμένων δημόσιων μεταφορών.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Δρόμος της Αριστεράς», φύλλο 552,
10 Ιουλίου 2021.
[1] Αστυπάλαια: Το πρώτο «πράσινο» νησί της Mεσογείου
[2] Το σχέδιο της VW για μια «πράσινη» Αστυπάλαια
[3] Σε «έξυπνο» – πράσινο νησί μετασχηματίζεται η Χάλκη
[4] «Κόβονται» οι ανεμογεννήτριες από το σχέδιο για την Αστυπάλαια
[5] Ιστορία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου 1910 – 1930
[6] Ιστορία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου 1950 – 1980
[7] Πότε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σταματά να ρυπαίνει το περιβάλλον;
[8] Βόμβα από τον Carlos Tavares: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακριβά και επιβλαβή για το περιβάλλον